SCHOOLBEZOEK BRAM

Boeken schrijven vind ik heerlijk.
Maar een klas kinderen voor mijn neus vind ik ge-wel-dig!
Dolgraag bezoek ik scholen en bibliotheken om kinderen te enthousiasmeren voor het lezen van boeken.

—–RESERVEREN

Schoolbezoek Bram =
We doen blunders van boekfiguren na.
We schrijven met elkaar ter plekke een plot voor een nieuw boek.
We foppen de meester en de juf.
We zien stap voor stap hoe een idee een boek wordt en in de winkel verschijnt.
We lezen hilarische boekfragmenten voor.
We doen spannende voel- of verkleedacts.
We keuren een stukje tekst van een nieuw boek… dat nog niemand gelezen heeft!
We doen een maffe kwis.

Maar vooral… we schateren en genieten van elkaar
en ontdekken hoe geweldig leuk het is dat er boeken bestaan!

Ik werk met verschillende interactieve programma’s vol verrassingen.
Onderbouw, middenbouw en bovenbouw.
Ter plekke bepaal ik met de kinderen wat we gaan doen, want mijn boodschappentas puilt uit van de materialen, mogelijkheden en energizers.

Basisschoolleerkracht: ik werkte vol passie met kinderen voor ik pabodocent werd.
Een bezoek van Bram: meester en juf, gaat u vooral lekker achterover zitten met een kopje koffie achterin de klas.
Ik ga graag met uw kinderen op boekavontuur.

Mijn bezoek voorbereiden met de kinderen?
De kinderen kijken doorgaans enorm uit naar het bezoek van een echte schrijver.

Wat een verrassing dat hij ook gewoon zijn tanden poetst, wel een vieze sokken heeft en rekensommen ook best lastig vindt.

Uiteraard hoef je als school niets bijzonders te doen qua voorbereiding. Ik bied jullie graag een heerlijk ontmoetingsmoment. Maar het schrijversbezoek krijgt zoveel meer impact als de kinderen actief worden betrokken in de voorbereiding. Hieronder een aantal ideeën. Stem gerust met mij af.

Ideeën

  • Lees een fragment voor uit een van mijn boeken. Stop op een spannend moment. Laat de kinderen raden hoe het verder gaat. Laat ze het uitschrijven of tekenen. Hang de tekeningen op bij mijn komst. Laat enkele kinderen een hun verzonnen fragment voorlezen. Wat lijkt me dat leuk.
    Superspannend als ik als schrijver het boek op de juiste pagina open… en laat horen hoe het verhaal daadwerkelijk verder gaat.
  • Laat de kinderen vooraf vragen bedenken die ze me willen stellen. Vragen vanuit nieuwsgierigheid of wellicht vanuit leuke categorieën: Wie bedenkt de grappigste vraag? Wie heeft een moeilijke vraag? Wie een spannende vraag? Wie de slimste vraag? (Graag 7 vragen maximaal.)
  • De bibliotheek wil vast een boekenkoffer o.i.d. vol met mijn boeken uitlenen. Da’s spannend, zo’n koffer! En leuk om vooraf al een boek van de schrijver gelezen te hebben.
  • Bekijk op het digibord mijn website om een indruk van de boeken en de schrijver zelf te krijgen. Ze roepen vast ‘Ahhh’ als mijn hond in beeld komt. Met veel plezier toon ik tijdens mijn bezoek twee andere foto’s: Noodle als puppy. En Noodle nadat hij onze keukenstoel onder ‘handen’ had genomen.
  • Kinderen vinden het vaak geweldig leuk om tijdens mijn bezoek iets te presenteren. Een uitgelezen kans voor een leerkracht om hun unieke talenten de ruimte te geven.
    Wie vind het leuk om:
    de schrijver welkom te heten / te interviewen / stoel te versieren / een poster te maken met aankondiging (die natuurlijk op de schooldeur kan hangen zodat alle ouders dit kunstwerk kunnen bewonderen) / een liedje of rap te maken en uit te voeren / een korte scene uit een boek na te spelen / een omslag te maken voor een nieuw boek van de schrijver (bijv. nieuw opa-deel) / nieuwe titel te verzinnen / nieuw boek te bedenken, enz.
  • Laat de kinderen een (schrijvers)kwis maken die ze mij voorleggen. Maken de kinderen een PowerPoint of wellicht moet ik wel geblinddoekt voelen om welk voorwerp het gaat.
  • Pak een aantal boeken van me in. Laat me geblinddoekt een uit deze stapel trekken. Uit welk boek gaat de schrijver iets voorlezen?
  • Een fotomoment? Ja, leuk! Samen met de klas een gekke foto maken. Leuk voor op de website van de school of in jullie nieuwsbrief.
  • Een boekenmarkt. De plaatselijke boekhandel werkt doorgaans graag mee. Kinderen vinden het vaak prachtig als ik een handtekening plus persoonlijke boodschap in hun nieuw (of al eerder) gekochte boek zet.
  • Kunnen de kinderen er geen genoeg van krijgen. Laat ze achteraf foto’s of hun eigen schrijfsels naar mij mailen. Ik reageer er graag persoonlijk op.

—–RESERVEREN