Mijn bezoek voorbereiden met de kinderen?
De kinderen kijken doorgaans enorm uit naar het bezoek van een echte schrijver.
Wat een verrassing dat hij ook gewoon zijn tanden poetst,
wel eens vieze sokken heeft en rekensommen ook best lastig vindt.
Uiteraard hoef je als school niets bijzonders te doen qua voorbereiding.
Ik bied jullie graag een heerlijk ontmoetingsmoment.
Maar het schrijversbezoek krijgt zoveel meer impact als de kinderen actief worden
betrokken bij de voorbereiding. Hieronder een aantal ideeën. Stem gerust met mij af.
Ideeën
Lees een fragment voor uit een van mijn boeken.
Stop op een spannend moment.
Laat de kinderen raden hoe het verder gaat.
Laat ze het uitschrijven of tekenen.
Laat enkele kinderen een hun verzonnen fragment voorlezen.
En als het dan tijd is voor het schrijversbezoek:
Hang de tekeningen op en laat mij ze bewonderen waar de kinderen bij zijn.
En hoe spannend is het als ik dan als schrijver van het boek de juiste pagina opensla…
en voorlees hoe het verhaal daadwerkelijk gaat!
Laat de kinderen vooraf vragen bedenken die ze me willen stellen.
Vragen vanuit nieuwsgierigheid of wellicht vanuit leuke categorieën:
Wie bedenkt de grappigste vraag? Wie heeft een moeilijke vraag?
Wie een spannende vraag? Wie de slimste vraag?
Graag slechts een paar vragen zodat er genoeg tijd overblijft
voor nog meer leuke activiteiten.
De bibliotheek wil vast een boekenkoffer o.i.d. vol met mijn boeken uitlenen.
Da’s spannend, zo’n koffer! En leuk om vooraf al een boek van de schrijver gelezen te hebben.
Bekijk op het digibord mijn website om een indruk van de boeken en de schrijver zelf te krijgen.
Ze roepen vast: ‘ahhhh’ als mijn hond in beeld komt. Met veel plezier toon ik tijdens mijn bezoek twee andere foto’s: Noodle als puppy.
En Noodle nadat hij onze keukenstoel onder ‘handen’ had genomen (eigenlijk ‘onder tanden’).
Kinderen vinden het vaak geweldig leuk om tijdens mijn bezoek iets te presenteren.
Een uitgelezen kans voor een leerkracht om hun unieke talenten de ruimte te geven.
Wie vind het leuk om:
de schrijven welkom te heten / te interviewen / stoel te versieren / een poster te maken met
aankondiging (die natuurlijk op de schooldeur kan hangen zodat alle ouders dit
kunstwerk kunnen bewonderen) / een liedje of rap te maken en uit te voeren / een korte scene uit een boek na te spelen / een omslag
te maken voor een nieuw boek van de schrijver (bijv. nieuw opa-deel) / nieuwe titel te verzinnen / nieuw boek te bedenken, enz.
Laat de kinderen een (schrijvers) quiz maken die ze mij voorleggen.
Maken de kinderen een powerpoint of wellicht moet ik wel geblinddoekt voelen om welk voorwerp het gaat.
Pak een aantal boeken van me in.
Laat me geblinddoekt een uit deze stapel trekken.
Uit welk boek gaat de schrijver iets voorlezen?
Een fotomoment? Ja, leuk! Samen met de klas een gekke foto maken.
Leuk voor op de website van de school of in jullie nieuwsbrief?
Een boekenmarkt. De plaatselijke boekhandel werkt er doorgaans graag aan mee.
Kinderen vinden het vaak prachtig als ik een handtekening plus persoonlijke boodschap in hun nieuw (of al eerder) gekochte boek zet.
Kunnen de kinderen er geen genoeg van krijgen?
Laat ze achteraf foto’s of hun eigen schrijfsels naar mij mailen. Ik reageer er graag persoonlijk op.